Ångloksidentifiering (Fotografier/bildfrågor)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Saturday, September 20, 2008, 22:07 (5481 dagar sedan) @ Kurt Möller

Detta är inte helt lätt. Loket är av ålderdomlig typ; man hade ännu inte börjat med Walschaerts slidstyrning på fältbaneloken! Flera olika tyska verkstäder hade ca 1895-1900 tillv.skyltar av ungefär detta utseende - men SÅÅ höga tillv.nummer? Jag tvivlar... Orenstein & Koppel t ex hade just passerat nr 1 000 år 1903 eller -04.

Antagligen Krauss, passar bra med skyltens utseende och de levererade kring ett dussin lok (600+891) till bla skånska cement kring sekelskiftet. Tillv-nr kring 3-4000.

O&K levererade sitt 1000:e lok 1903 (preussisk T 9.3) och redan 1906 levererades lok nr 2000, ett 600 mm lok levererat till Valparaiso (Och 1908 var det dags för nr. 3000). Vid den tiden tror jag ändå O&K hade dessa runda tillverkarskyltar med "fnuttar" på sidorna...


Hela tråden: