Ny tråd om fordon - nu 1435 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 09:42 (5668 dagar sedan) @ HP

Enkel fråga.. hur ofta/under hur lång tid, så tågen ut med vagnar av bara en generation?
Intressantare vore väl tågsätt från olika tidsperioder..med olika märkning, inredning, målning osv...gärna blandade vagnstyper och generationer.


Helt rätt att tågen ska se ut som de såg ut. Men då var det inte 3 1 klass och 2 restauranger, och inte olika märkningsstilar huller om buller.

Nej självklart inte, det har jag väl icke påstått heller??

-NJ 60-talståg i 80-talstappning.

SKÅJ med väl??


Jag vet inte om ett gäng A2:or och en AB3 kan kallas historiskt korrekt tågsätt.

Ok, jag såg framför mig deras tågsätt med blandat -30--60-tal, enbart -60talare i ett tidstypiskt tåg har de väl icke..men hur många sådana rullade på 80-talet?
Jag åkte aldrig i nått..

Trätågsätt är ju inte omnämnda alls??? vafalls?


Nämn då ett trätåg som är rätt märkt och sammansatt, som någon kör med idag? Jag gillar trävagnar och de som har de lägger ned ett enormt jobb på att hålla de igång, men min fråga kvarstår!

SkJ kan väl plocka ihop ett vad jag minns??
Plockar vi sen mellan föreningarna så går det absolut att få ihop. Absolut om vi märker om och kanske målar om en del.
Ett genuint "förra sekelskiftet tåg" blir väl svårare, inte blir det långt iaf.

Fundera på hur mycket 100% rätt det måste vara för att ge betraktaren rätt intryck.


Själv tycker jag målning och märkning i samma tidsperiod är viktigt, samt att slutsignaler, uniformer och dragkraft hör ihop. Sedan ska också tågsättet ha en trovärdig sammansättning, som de faktiskt kunde sett ut. Då faller O-vagn med kol och en del personalvagnar bort rätt fort.

Märkning i samma tidsperiod? Nja iaf av gränsande tidsperioder ety fordonen inte märktes om inom samma år när ändringar infördes.
Öhh jag trodde vi pratade om VAD vi kan sätta ihop, inte vad vi MÅSTE köra med för att överhuvudtaget KUNNA genomföra resor...??
I en framtid långt borta där pengarna flödar i branchen....kan jag köra iväg min underhållsstab i en lyxig F18 med alla nödvändigheter, till min servicepunkt men än så länge gäller det att ha med sig det man behöver på billigaste enklaste sätt ;o))
Kanske man får önska att lokstationerna inför vattenhästar, kolgivningsanordningar, slaggravar, personalmatsalar mm igen?? :-D

Men nog finns det möjlighet att redan idag få ihop intressanta tågsätt med bara lite jobb.


Mvh Henrik


Hela tråden: