Ny tråd om fordon - nu 1435 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 10:05 (5689 dagar sedan) @ HP

Nämn då ett trätåg som är rätt märkt och sammansatt, som någon kör med idag? Jag gillar trävagnar och de som har de lägger ned ett enormt jobb på att hålla de igång, men min fråga kvarstår!

SkJ kan väl plocka ihop ett vad jag minns??

Jo, det kan de nog med lite god vilja, men då ska det vara ett "rent" tåg utan MSJ BCo, B6, R4 och VbÄJ F 25. Alltså ett gäng SJ-märkta C3:or e.d. Då har vi ett SJ lokaltåg 50-tal.

Jupp men även med MSJ o VbÄJ vagnarna rätt märkta å med en B6 så blir det fortfarande hur ett SJ lokaltåg kunde se ut alá 50-tal.

Plockar vi sen mellan föreningarna så går det absolut att få ihop. Absolut om vi märker om och kanske målar om en del.

Öhh jag trodde vi pratade om VAD vi kan sätta ihop, inte vad vi MÅSTE köra med för att överhuvudtaget KUNNA genomföra resor...??


Om vi samarbetar kan vi skapa väldigt fina tåg som är "rätt", men det jag vill peka på är att det man gör själv idag sällan skapar tågsätt som blir rätt. Dit jag vill komma är att vi med ganska små medel, och samarbeten kan bli så mycket bättre - sett till historiskt korrekta tåg - istället för vad Micke förut skrev: pajaståg som det faktiskt kan vara ibland.

Men det var det jag påpekade, vi kan svårligen köra med detta ultimata äkta tåg då vi saknar infrastrukturen som fanns förr..(sett ur mina NJM ögon).
Sen kör ju en del andra föreningar tåg anpassade efter kundernas önskemål (ex. SKÅJs 60-tal A-klass tåg med dubbla R-vagnar).
Men vid enstaka tillfällen typ 150års jublet så går det, även mindre arr eller kortare resor funkar.


Hela tråden: