Ny tråd om fordon - nu 1435 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Sunday, September 21, 2008, 14:06 (5693 dagar sedan) @ Christoffer Frostensson


MaWJ 1, GHB B 612, HMJ BC 5, Bo7 1170, CHJ J 1002 och på lång sikt E1189 är enligt min uppfattning (och stadgarna) överskottsmateriel.


I vilket skick är ovanstående fordon (förutom då E 1189 som det visas bilder på ibland)?
MVH
Christoffer Frostensson

GHB B 612, CHJ J 1002: Fragmentariska. 612 dock torr sedan 30 år, förfallet hejdat. Trädelar i ram underhållet. Hjul finns, fjädrar och draginrättning saknas. J 1002 saknar öppningsbara lämmarna men i övrigt komplett. Rostig ram, knutar dåliga.

Bo7 1170 i klassiskt trävagnsfyndskick. Möjlig men jobbig som objekt sett. Torr.
Balansboggier helt i stål. Ej broms. Utmärkt café/kioskprojekt t ex. 32-40 pl vid bord möjligt + pentry-kiosk-bas för ambulerande försäljning. Eller som Bo7 inspektionsvagn inte alls tokig som t ex lyxig abbonemangsvagn för mindre sällskap 2-10 pers.

MaWJ 1: Maskin/löpverk renoverat och färdigt för inpassning, justering och montering. Nysvarvat, ny löpaxel bl a, nygjutna storlager och hornblok. Panna mer tveksamt, mycket gjort men någon svetssträng saknas. Innerfyrbox urtagen, måste nitas om helt. Objekt för ny panna istället, det är nog det kloka alternativet. Alla delar finns och förutom själva tryckkärlet ready to go.

HMJ BC 5 mycket gjort, ingen röta, lite stomjobb återstår i 2-klass. Nära klar för inredning. Udda vagn med sidogång i 3 klass salong (5 platser breda bänkar) och 2 st 2-klasskupéer utan skjutdörr. f d SJ C3c 2871.


Hela tråden: