EJ / SJ eller Föreningssignatur på järnvägsfordon (Järnvägs- och Museiföreningar)
Och för museiebanorna:
Endast gå två tåg per dag, därifrån ( dvs utan anslutande trafik tillbaka)
Sur och otrevlig personal som tycker att resenärer är ett otyg som bara ställer till det.
De som skall åka MÅSTE ta sig till stationen på rätt sätt, inga nya fordon, gärna fotledes eller per cyckel.
Bor max 10-15 km därifrån.
Har autentiska kläder med rätt lukt.
Stationen har avträde av rätt modell...
Utföra banunderhåll på rätt sätt, med anställd banvaktare som är bas för arbetslag på 10-15 extra-banmän.
Allt arbete utförs för hand.
Banan hålles fri från ogäs med "rätt" medel. Gärna utfört av Lennart Petersson.
Ha fullt fungerande lokstation, med nattvakter som håller trycket uppe oavsett om trafik skall köras de närmaste dygnen.
Trafiken skall gå hela året runt, oavsett om resande finnes (ju färre desstå bättre)
Ha styckegodshantering med tillhörande försvunna kollin.
Trafiken (dvs de tåg som avgår) går dygnet runt.
Gärna ochså en liten rund äldre dam som sköter bommarna för den autentiska landsväg som korsar banan. Landsvägen trafikeras bara med tidstypiska fordon.
Och alla tågmuppar som gömmer sig i buskarna får bara ha tidstypiska kameror och klädsel. I kameran sitter gärna en Agfa Isopan F (ASA 40).
Och tillsist så betalas resan med två och femöringar.
Vad har vi för Museiebanor i sverige...???