Lite tekniska följfrågor... material (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Hellgren, Sunday, September 21, 2008, 23:05 (5693 dagar sedan) @ Dag Bonnedal


Men hur motiverar och bevisar man det för inspektören?

Dag B


Att bevisa hur stor inverkan korrosionen har är väl inte svårare än att visa upp den utbytta stagbulten tillsammans med lite mätresultat. Rimligen vet ni ju ungefär hur länge den har varit i drift.
För att ta reda på hur stagbulten bör se ut är vi nog tillbaks på mitt tidigare förslag om FEM-beräkning.

//Martin


Jo, det var vad jag menade (korrosionen är naturligtvis inte problemet) utan det krävs som sagt en ordentlig analys. Och det skulle naturligtvis var intressant om någon kunde göra den.

Att svarva bultarna till godtycklig profil är ju ett rätt begränsat jobb i sammanhanget.

Dag B

Det här med att beräkna kan ge en hel del. För värmeväxlare med tuber och tubgavel som i ånglok känner jag till ett fall där beräkningar kunde minska tjockleken på tubgaveln. I grundberäkningen tas det inte hänsyn till att tuberna styvnar upp gaveln. Med hänsyn tagen kan gaveln nästan vara hur tunn som helst. För att föra över det på ånglok gäller nog om tuben kan valsas fast är gaveln tjock nog. Tyvärr har jag själv ingen direkt erfarenhet av tryckkärlsberäkningar, men kanske någon annan här i forumet.
/Anders


Hela tråden: