EJ / SJ eller Föreningssignatur på järnvägsfordon (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson., Monday, September 22, 2008, 10:52 (5667 dagar sedan) @ Richard Loe

Det är isåfall minst lika arrogant att förutsätta att metoder "här" ska kunna överföras "där" utan andra hänsyn än att de funkar ju "här". Men jag tror inte att du sade så av arrogans och jag sade inte det jag sade av arrogans. Jag tror att det finns en lite olika "folklore" som har lett till de verksamheter vi nu har. Därmed inte sagt att jag tror att man inte kan lära av varann. Till exempel så tror jag inte att den krämarmentalitet som verkar gå hem i UK har någon plats i Sverige, inte minst på grund av den anpassning till svensk kulturattityd som våra föreningar haft sedan start. Utan att påstå att den attityden skulle vara "bättre" (men jag tycker det) så påstår jag att den är mer fungerande i det myndighets- och institutionsklimat som råder här.
Utan den heliga kulturglorian skulle inte hälften av det vi har kvar finnas alls. Vad man än tycker om den inställningen så har den tjänat oss väl. Och det är för att skydda detta det finns ett behov av att dela upp världen i turistbanor och museibanor. Den som snyltar på kultur utan att föda den på överenskommet sätt åker på en fatwa, så att vi klart visar att "vi andra" inte missbrukar kulturöverenskommelsen. De lottery funds, besökandeantal och aktiva som behövs för att bryta sig ur den symbiosen finns inte här just nu, kanske aldrig?


Hela tråden: