Ångloksidentifiering (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Almquist, Monday, September 22, 2008, 11:40 (5689 dagar sedan) @ Uno P

Detta är inte helt lätt. Loket är av ålderdomlig typ; man hade ännu inte börjat med Walschaerts slidstyrning på fältbaneloken! Flera olika tyska verkstäder hade ca 1895-1900 tillv.skyltar av ungefär detta utseende - men SÅÅ höga tillv.nummer? Jag tvivlar... Orenstein & Koppel t ex hade just passerat nr 1 000 år 1903 eller -04.


Antagligen Krauss, passar bra med skyltens utseende och de levererade kring ett dussin lok (600+891) till bla skånska cement kring sekelskiftet. Tillv-nr kring 3-4000.


3000-6000 ska det stå! Eller kanske 2000-6000 (1888-1908) De levererade 760-lok till höganäs också.


Tillverkningsnumret är fyrsiffrigt, kan vara 3159. Sista siffran extra osäker 6,8 eller 9.

Med ledning av ovanstående uppgifter sökte jag lite på Industribaneföreningens listsidor och hittade loket Krauss 5158/1904. Det var köpt begagnat från Danmark och användes på den s.k. grisabanan mellan Lönsboda och stenbrotten i Hägghult och Björkeröd (A.K. Fernströms Granitindustrier). Denna bana hade spårvidden 802 mm (loket hade ursprungligen spårvidd 785 mm). Kan det vara detta eller är spårvidden på bilden för smal?

Skåneleden

M.v.h.
Ola


Hela tråden: