Ny tråd om fordon - nu 1435 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Svensson (SKÅJ) @, Monday, September 22, 2008, 17:28 (5694 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

...
Om vi samarbetar kan vi skapa väldigt fina tåg som är "rätt", men det jag vill peka på är att det man gör själv idag sällan skapar tågsätt som blir rätt. Dit jag vill komma är att vi med ganska små medel, och samarbeten kan bli så mycket bättre - sett till historiskt korrekta tåg - istället för vad Micke förut skrev: pajaståg som det faktiskt kan vara ibland.


Men det var det jag påpekade, vi kan svårligen köra med detta ultimata äkta tåg då vi saknar infrastrukturen som fanns förr..(sett ur mina NJM ögon).
Sen kör ju en del andra föreningar tåg anpassade efter kundernas önskemål (ex. SKÅJs 60-tal A-klass tåg med dubbla R-vagnar).
Men vid enstaka tillfällen typ 150års jublet så går det, även mindre arr eller kortare resor funkar.

Just precis - kundernas önskemål (1a klass) och personalens önskemål (möjlighet att servera upp till 96 st gäster samtidigt, förråds-/personalvagn med, köksdelen av restaurangvagnen "i fred" för kunder) driver hur man vill ha det vanliga trafiktåget sammansatt. Visst, historiskt korrekta tåg kan vara roliga att köra någon gång vart 25e år sådär och då genom samarbete mellan flera föreningar drivna av en stark hand (=Henriks...)! //Anders


Hela tråden: