EJ / SJ eller Föreningssignatur på järnvägsfordon (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Richard Loe, Monday, September 22, 2008, 20:58 (5688 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag är nog böjd att hålla med Micke här. Efter att ha fått veta att ett antal brittiska "museibanor/ångbanor" numera förbjuder fotografering på sina stationsområden OM INTE ETT PHOTO PERMIT först inhandlats, är jag inte spec. imponerad av den brittiska utvecklingen på området.

Nu får du faktiskt citera källa och banor i fråga, för det hade jag inte hört!

Och alla dessa halvskale-leksaksbanor... Urrrk.

Innan du gnäller om sådana banor så ska du ha klart för dig att nästan alla av dom är museala i sig, då dom byggdes på 1920-talet (eller i vissa fall redan innan första världskriget).

Jag undrar också om Herr Möller verkligen behärskar tekniken? Tänk lite - loken i fråga ska kunna dra ett tåg med ett par hundra passagerare, i bland över rätt långa sträckor, i bland med en del större stigningar och med hastigheter upp emot 50 km/t (exempelvis Ravenglass and Eskdale Railway, Romney Hythe & Dymchurch Railway). Detta med ett litet lok, mindre än en tredjedel så stor som lok i full skala. Det ställer väldigt stora krav, och ännu större tekniska utmaningar. Jag undrar hur många lokfirmor eller lokingenjörer i Sverige klarar (eller skulle ha klarat) av att möta sådana krav. Jag kan också, från personlig erfarenhet, försäkra Herr Möller att sådana lok är inte precis lättkörda med ett fullsatt tåg bakom - det är faktiskt avsevärt svårare än att köra ett fullskaligt lok. Så vi svenskar kanske ska undvika arrogans även av denna typ?


Hela tråden: