FÖT (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Tuesday, January 07, 2014, 07:40 (3761 dagar sedan) @ Harald

Jag vet det och jag vet också att likafullt hände att man glömde mötet. Man kunde passera flera stationer med påminnelseskärmen uppfälld, så när man kom till mötesstationen skulle man komma ihåg att just där betydde den något, vilket det alltså hände att man glömde.

Ingen har hittills kunnat förklara varför systemet inte fungerade i Sverige. "§ 100-möten" med enmansbetjänade rälsbuss/motorvagnståg förekom både i Danmark och Tyskland och ingen av personalen tyckte detta var märkvärdigt (Jag har upplevt det på t ex Hersfelder Kreisbahn och Varde-N Nebel) . En stor förbättring var givetvis radion. Man slapp promenaderna till fasta telefoner
och tågledaren kunde snabbt kontakta eller kontaktas om någon kritisk situation kunde befaras.

I båda länderna förekom Zugleitbetrieb även på banor med tät persontrafik, t ex Odderbanan vid Århus och Altona-Kaltenkirchner-Neumünster vid Hamburg. Det var tvåbemannade tåg, men föraren hade radiokontakten med tågledaren och hanterade ensam körtillståndens registrering och åtlydande.


Hela tråden: