§ 100 (Järnväg allmänt)

av Elling S. Rudaasen, Tuesday, January 07, 2014, 11:07 (3733 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag får nog hålla med Harald här, det stora felet med § 100 var att körtillstånden hade varierande utsträckning och att säkerheten till för stor del hängde på en ganska bräcklig rutin hos förarna. Som du skriver så var det ju egentligen bara att läsa innantill på sina order, men det finns ju ingen garanti för att man kommer ihåg vad man nyss har läst i mer än några minuter. Det är lätt hänt att man i stället kommer ihåg någonting som utspelade sig dagen innan, eller något annat irrelevant, och inte blir det lättare om man ska hålla på med andra saker samtidigt.

I praktiken var risken alltså stor att föraren, då han närmade sig en driftplats där det inte alltid var möte, tänkte fel och valde att passera driftplatsen utan att faktiskt ta fram ordern och titta på den. Någon uttrycklig regel om att man skulle göra så fanns väl inte, och även om den hade funnits hade det varit mycket svårt att följa upp att den följdes.

Det hade därför varit bättre med ett system som byggde på ankomstanmälan och körtillstånd vid varje driftplats, vare sig det var möte där eller inte, men det hade ju varit rätt tungjobbat före radions tid.


Hela tråden: