EJ / SJ eller Föreningssignatur på järnvägsfordon (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Richard Loe, Monday, September 22, 2008, 21:15 (5667 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det är isåfall minst lika arrogant att förutsätta att metoder "här" ska kunna överföras "där" utan andra hänsyn än att de funkar ju "här". Men jag tror inte att du sade så av arrogans och jag sade inte det jag sade av arrogans. Jag tror att det finns en lite olika "folklore" som har lett till de verksamheter vi nu har. Därmed inte sagt att jag tror att man inte kan lära av varann. Till exempel så tror jag inte att den krämarmentalitet som verkar gå hem i UK har någon plats i Sverige, inte minst på grund av den anpassning till svensk kulturattityd som våra föreningar haft sedan start. Utan att påstå att den attityden skulle vara "bättre" (men jag tycker det) så påstår jag att den är mer fungerande i det myndighets- och institutionsklimat som råder här.

Jag har inte förutsätt något sådant alls - jag påpekade att vi skulle titta på vad man gör på andra håll och kanske tillämpa deras metoder/ideer här. Britterna har byggt upp sina banor utan bidrag, genom att tigga pengar, materiel mm och sedan bygga banan. Det ställer helt andra krav på verksamheten, bland annat att man vet vad kunden (för det är våra besökare) vill ha. Det innebär inte att man inte kan vara museala, men man måsta vara pragmatisk, och det har oftast betytt att man startat trafik med ett industrilok och några moderna vagnar för att senare införa äldre lok och vagnar. Blir banan då en turistbana eller en museibana? Eller kan man vara både och?

Utan den heliga kulturglorian skulle inte hälften av det vi har kvar finnas alls. Vad man än tycker om den inställningen så har den tjänat oss väl. Och det är för att skydda detta det finns ett behov av att dela upp världen i turistbanor och museibanor. Den som snyltar på kultur utan att föda den på överenskommet sätt åker på en fatwa, så att vi klart visar att "vi andra" inte missbrukar kulturöverenskommelsen. De lottery funds, besökandeantal och aktiva som behövs för att bryta sig ur den symbiosen finns inte här just nu, kanske aldrig?

Nu drar du en allt för stor växel. Större delen av våra fordon har SJ (numera JVM) bevarat, ofta av rent intresse och utan bidrag av något slag. Sedan så är det ju så att vår första längre föreningsbana var ÖSlJ, följt några år senare av AGJ, och de är vad du vill kalla turistbanor. Utan dom och deras exempel så hade vi kanske aldrig fått några museibanor överhuvudtaget. Vårt sätt att finansiera kulturverksamhet är heller ingen garanti för kulturöverlevnad - man behöver bara titta på Roslagsmuseets nuvarande finansiella situation för att inse att bidrag och äkta kulturhistoria inte räcker - man måste ha besökare också.


Hela tråden: