FÖT (Järnväg allmänt)

av Jan Frelin, Tuesday, January 07, 2014, 21:46 (3734 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag vet det och jag vet också att likafullt hände att man glömde mötet. Man kunde passera flera stationer med påminnelseskärmen uppfälld, så när man kom till mötesstationen skulle man komma ihåg att just där betydde den något, vilket det alltså hände att man glömde.


Ingen har hittills kunnat förklara varför systemet inte fungerade i Sverige. "§ 100-möten" med enmansbetjänade rälsbuss/motorvagnståg förekom både i Danmark och Tyskland och ingen av personalen tyckte detta var märkvärdigt (Jag har upplevt det på t ex Hersfelder Kreisbahn och Varde-N Nebel) . En stor förbättring var givetvis radion. Man slapp promenaderna till fasta telefoner
och tågledaren kunde snabbt kontakta eller kontaktas om någon kritisk situation kunde befaras.

I båda länderna förekom Zugleitbetrieb även på banor med tät persontrafik, t ex Odderbanan vid Århus och Altona-Kaltenkirchner-Neumünster vid Hamburg. Det var tvåbemannade tåg, men föraren hade radiokontakten med tågledaren och hanterade ensam körtillståndens registrering och åtlydande.

En skillnad mellan systemen är att §100 inte hade en ctkl, utan att tågklareringen sköttes från de stationer som alltjämt var bemannade. Dessutom jobbade tågps rätt hårt med under §100.

http://svenskmjwiki.wikispaces.com/paragraf+100

http://www.historiskt.nu/diverse/arbete_vid_banan/5_tjanster_i_en/fem_i_en.html

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3477421


Hela tråden: