FÖT - varför inte mer FÖT? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, January 08, 2014, 16:56 (3753 dagar sedan) @ B.S.

Det kan verka lite märkligt att det inte blev fler FÖT-banor i Sverige. Sedan 1989 har ett antal banor klassats ner från (nuvarande) system M till system S exemplvis Vetlanda - Kvillsfors, Torup - Hyltebruk och Smedberg - Lysekil. Hade man valt FÖT/system F skulle man kunnat behålla en sth över 40. Kräver systemet mycket utbildning av personal eller finns det någon annan orsak?

BV som sektormyndighet gillade inte systemet. Det var SJ som hade sverigeanpassat Zugleitbetrieb, inte BV självt (SJ svarade ju till 1996 för
trafiklednings- och Säo-frågorna).

Det blev samma dissonans om radioblocket. SJ hade velat köpa in det "nyckelfärdiga" engelska RETB (Radio Electronic Token Block). Skillnaden
mellan engelsk och svensk Säo-kultur (T ex tågstavstänkandet) hade gått att
släta över med fiffiga formuleringar. Men nej, blågult måste det vara!


Hela tråden: