EJ / SJ, om public service på järnvägen (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson., Monday, September 22, 2008, 22:38 (5693 dagar sedan) @ Richard Loe

Jag är nog böjd att hålla med Micke här. Efter att ha fått veta att ett antal brittiska "museibanor/ångbanor" numera förbjuder fotografering på sina stationsområden OM INTE ETT PHOTO PERMIT först inhandlats, är jag inte spec. imponerad av den brittiska utvecklingen på området.

Nu får du faktiskt citera källa och banor i fråga, för det hade jag inte hört!


STEAM RAILWAY magazine No 351 sidan 39: Notis om att Brazil Island vid Swithland viaduct längs Great Central Railway, GCR, inte får beträdas av naturvårdsskäl. "Brazil Island is not property of the GCR ... criminal offence tto damage flora and fauna on the site ... As holders of GCR lineside photographic permits are aware, these are permanently out of bounds, even during photographic charters."

Lineside permits

Kan det vara t ex något liknande detta som avses? Jag har inte hittat något rent photo permit (platsoberoende) men jag harinte letat heller.

Och alla dessa halvskale-leksaksbanor... Urrrk.


Innan du gnäller om sådana banor så ska du ha klart för dig att nästan alla av dom är museala i sig, då dom byggdes på 1920-talet (eller i vissa fall redan innan första världskriget).

Är dom? De är ju aktiva trafikapparater, inte är de bevarade på annat sätt än att dom finns kvar än, precis som Göteborg C?


Jag undrar också om Herr Möller verkligen behärskar tekniken? Tänk lite - loken i fråga ska kunna dra ett tåg med ett par hundra passagerare, i bland över rätt långa sträckor, i bland med en del större stigningar och med hastigheter upp emot 50 km/t (exempelvis Ravenglass and Eskdale Railway, Romney Hythe & Dymchurch Railway). Detta med ett litet lok, mindre än en tredjedel så stor som lok i full skala. Det ställer väldigt stora krav, och ännu större tekniska utmaningar. Jag undrar hur många lokfirmor eller lokingenjörer i Sverige klarar (eller skulle ha klarat) av att möta sådana krav. Jag kan också, från personlig erfarenhet, försäkra Herr Möller att sådana lok är inte precis lättkörda med ett fullsatt tåg bakom - det är faktiskt avsevärt svårare än att köra ett fullskaligt lok. Så vi svenskar kanske ska undvika arrogans även av denna typ?

Jag tycker att inomskärsnavigering med marinens och flottans klumpedunser är imponerande - tänk att gå genom ett smalt sund i 30-40 knop - i lägre hastighet går man nämligen på grund. För att ta ett annat väsensskilt exempel.
Det är säkert jättesvårt att bygga ett jättelitet lok som är jättesvårt att köra - än sen, om du förstår min poäng? Det har ju mindre med "oss" att göra än vad X2000 eller HST har.


Hela tråden: