delsvar (Historiskt material)

av Staffan Granath, Tuesday, September 23, 2008, 20:03 (5656 dagar sedan) @ Micke Carlsson.


Men så träder vår uppfattning om fordonsidentiteten in, kanske en blandning av vad vi lärt oss om bilar och så några doser nuffrologi. Har något vagt minne av att en bil, vad som än händer med den, är[i]samma[/i] bil (tekniskt sett) så länge ingen flyttar styrväxeln ur "originalposition". (Skillnaden mellan ombyggd och nybyggd alltså. Något med Duettramar... kompletterande uppgifter önskas!)

jag ser det som önskemål om definitioner inom veteranbilsvärden, så jag drar lite ur MHS, halvofficiella tolkning;
(i fortsättningen kallas fordon, buss,lb och övrigt "bil" :-) )

historisk bil.

då avser man just denna bil, inte en [i]likadan bil [/i]som per-albin åkte i utan just denna bil och i orginalskick med enbart nödvändiga tidstypiska reparationer.den skall förvaras musealt och inte köras till vardags.
tyvärr oftast en utopi och upp till varje museum att avgöra, Gen. Patton har omkring 90 bilar på olika museum som dedikeras honom.
undantag om skick är kanske bresjnev,s cadilac som står utställt i exakt det skick den den var efter att han krockat med den
mer strikt kan kanske sägas att bilen skall förknippas med ett historiskt ögonblick där den deltagit.

bruksskick
inga större reparationer eller reparationer, bilen är som den var i sin glans dagar, gärna med skavanker och patina.

renoverad
som namnet säger är bilen återskapad till sitt ursprungsskick med orginaldelar eller så likt detta som går, packningar slangar etc får vara i nytt matriel.
skall kunna bedömmas vid tävling.

rekonstruerad
stora delar saknas, ex ram har fått bytas ut, snarlik motor men inte nödvändigtvis från just den bilen eller årsmodellen.
rätt stort spann med andra ord och upp till renoveraren.

ombyggd
hör e.g inte hemma här, avser till stora delar modifierad bil som kan avse en idealiserad men aldrig existerande bil, sk hot rod mm.

nybyggd
helt ny bil i praktiken omöjligt då det kräver krockprov och typning b.la, men sk. "kit-car" där en tillverkare säljer en montagesats av en ex. t-ford kan accepteras om det byggts för hobbybruk och med godkända komponenter.

(föreslår nu att all accepterar mina definitioner utan protester :-):-D ;-) )

Veteranbil? ja, det avser eg. bilar före 1904, sedan följer vintage, classic mm.
men försök få bort det utrycket :-|
även jag missar ser jag.
hoppas att det reder ut begreppen frånen som haft det som hobby tidigare och med lite grann kvar där

(ja, det hör inte hemma på forumet men dels är det ett svar och dels kanske ideèr till definitioner)


Hela tråden: