delsvar (Historiskt material)

av Richard Loe, Tuesday, September 23, 2008, 20:43 (5655 dagar sedan) @ Micke Carlsson.


Men så träder vår uppfattning om fordonsidentiteten in, kanske en blandning av vad vi lärt oss om bilar och så några doser nuffrologi. Har något vagt minne av att en bil, vad som än händer med den, är[i]samma[/i] bil (tekniskt sett) så länge ingen flyttar styrväxeln ur "originalposition". (Skillnaden mellan ombyggd och nybyggd alltså. Något med Duettramar... kompletterande uppgifter önskas!)


jag ser det som önskemål om definitioner inom veteranbilsvärden, så jag drar lite ur MHS, halvofficiella tolkning;
(i fortsättningen kallas fordon, buss,lb och övrigt "bil" :-) )

historisk bil.

då avser man just denna bil, inte en [i]likadan bil [/i]som per-albin åkte i utan just denna bil och i orginalskick med enbart nödvändiga tidstypiska reparationer.den skall förvaras musealt och inte köras till vardags.
tyvärr oftast en utopi och upp till varje museum att avgöra, Gen. Patton har omkring 90 bilar på olika museum som dedikeras honom.
mer strikt kan kanske sägas att bilen skall förknippas med ett historiskt ögonblick där den deltagit.

bruksskick
inga större reparationer eller reparationer, bilen är som den var i sin glans dagar, gärna med skavanker och patina.

renoverad
som namnet säger är bilen återskapad till sitt ursprungsskick med orginaldelar eller så likt detta som går, packningar slangar etc får vara i nytt matriel.
skall kunna bedömmas vid tävling.

rekonstruerad
stora delar saknas, ex ram har fått bytas ut, snarlik motor men inte nödvändigtvis från just den bilen eller årsmodellen.
rätt stort spann med andra ord och upp till renoveraren.

ombyggd
hör e.g inte hemma här, avser till stora delar modifierad bil som kan avse en idealiserad men aldrig existerande bil, sk hot rod mm.

nybyggd
helt ny bil i praktiken omöjligt då det kräver krockprov och typning b.la, men sk. "kit-car" där en tillverkare säljer en montagesats av en ex. t-ford kan accepteras om det byggts för hobbybruk och med godkända komponenter.

(föreslår nu att all accepterar mina definitioner utan protester :-):-D ;-) )

Veteranbil? ja, det avser eg. bilar före 1904, sedan följer vintage, classic mm.
men försök få bort det utrycket :-|
även jag missar ser jag.
hoppas att det reder ut begreppen frånen som haft det som hobby tidigare och med lite grann kvar där


Intressanta begrepp, för jämförelsebruk menar jag, detta är ju ett tågforum. ;-)

Kan man peka ut en brytpunkt när bilen går från bruksskick till renoverad, från renoverad till rekonstruerad? Eller är det ägarens vittnesmål som gäller, även vid en utställningsinklassning t ex?

Om jag bygger en bil från grunden helt med NOS-delar, är den nybyggd eller rekonstruerad enligt MHF:s syn?

Kan jag hävda att min bil är historisk därför att min morfar körde höns i den?
Eller måste rimligt många först veta vem min morfar var? Hur många är rimligt?

Kan en bil vara i bruksskick trots att den får regelbundet underhåll, t ex att vissa komponenter "renoveras" enligt förebyggande underhållsintervall? Eller tillåts bara felavhjälpande underhåll på en bruksbil?

Är en gammal direktionsvagn automatiskt en "Bruks-bil"? (Nej, ursäkta:-P )

En mer intressant fråga är hur man gör med järnvägsfordon. Åtminstone på brittiska järnvägar var det normallt att pannor, hjul, cylinderblock mm byttes då lok kom in för reparation/renovering på huvudverkstaden. Det var oftast bara ramverket som var kvar av det som byggdes (och i en del fall inte ens det efter flera renoveringar över så där 45 år). Vad blir då ett historiskt lok? Liknande problem uppstår med passagerarvagnar och än mer ofta med godsvagnar. Ni kanske inser varför de flesta brittiska föreningar är så pragmatiska...


Hela tråden: