delsvar (Historiskt material)

av Micke Carlsson., Tuesday, September 23, 2008, 21:13 (5656 dagar sedan) @ Richard Loe


En mer intressant fråga är hur man gör med järnvägsfordon. Åtminstone på brittiska järnvägar var det normallt att pannor, hjul, cylinderblock mm byttes då lok kom in för reparation/renovering på huvudverkstaden. Det var oftast bara ramverket som var kvar av det som byggdes (och i en del fall inte ens det efter flera renoveringar över så där 45 år). Vad blir då ett historiskt lok? Liknande problem uppstår med passagerarvagnar och än mer ofta med godsvagnar. Ni kanske inser varför de flesta brittiska föreningar är så pragmatiska...

Ja, det lok som en gång togs ur drift och bevaras på det viset det var då är förstås både autentiskt och historiskt riktigt.

Att ett lok använts och förändrats under sin aktiva tid betyder inte att det är förstört och att det därför inte spelar någon roll om det "förstörs" mer. Väljer man att [i]inte[/i] avbryta föremålets tid som bruksföremål så varsågod, men då är det heller inget bevarat museiföremål och ägaren/användaren har valt bort att vårda loket på ett sådant sätt. Ja, det säger en del om ägaren. Om det säger något bra, neutralt eller dåligt är upp till betraktaren.

Ett svenskt lok brukar ha det gott ställt med identiteten. Pannor har flyttats runt men annars hittar man oftast identiska loknummer på alla ID-stansade delar. Så den där tanken känns inte särskilt relevant. Om svenska eller brittiska förhållanden tycker jag att en rimlig hållning är, det nummer som kom in på verkstad är samma somdet nummer som gick ut ur verkstad.

Om vi bygger om en E10 till en E9-replika så kommer den E9:an alltid att ha sin E10-historia i vår sinnevärld. Om detta hypotetiska lok ändå kan fortsätta vara sitt "ursprungliga lok" så gäller det samma för lok nummer XX som gick på verkstad, fick nya cylindrar, hjul, panna och åter rullade ut i trafik med nummer XX. Loket [i]är[/i] "lok XX". Alla försök att ifrågasätta detta skorrar falskt i mina öron.

Lok, kraftigt ombyggda till helt nya typer, de är nya typer. En ny "karriär" men med kanske vaga minnen från fornstora dar. Att då säga att denna Oc som varit en B är så förvanskad att det inte går att säga vad det egentligen är, det vill jag kalla rökridåer för att rättfärdiga något man har för avsikt att göra som man också vet är "fel".


Hela tråden: