En anekdot om ett vagnsrenoveringsdilemma (Historiskt material)

av Anders Ö/NJM, Tuesday, September 23, 2008, 23:28 (5655 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Ett intressant problem som antagligen inte varit ett problem om någon någon gång varit framsynt å tagit fram en målsättningsplan för RSJs fordonsrenoveringár/underhåll. Nu uppstår den diskussionen idag i stället, sent men inte för sent.
Jag ser två huvudfrågor;
RSJs behov av ytterliggare vagnar pga resandeströmmen.
KK mfl´s önskan att göra något vid denna klenod i påse.
Parallellt kommer sen frågan om upprustning av RSJ 3 o 4, ett resultat av diskussionen ovan blir att man åxå kommer att klargöra hur den upprustningen ska gå till (ambitionen att vara försiktig verkar ju redan finnas).

Genom att ge sig på projektet REPLIKA BCo1 så får båda frågorna ovan svar.
Men får man övriga med sig på detta?
Det blir säkert betydligt jobbigare och dyrare, det ska gås igenom delar som kan restaureras, det som saknas måste nytillverkas med samma utseende (om det inte må återfinnas i Vislandas träsk), djupare källfäskning i moster Agdas fotoalbum å länsantikvariens skokartonger med ritningar mm mm.

Andra kanske tycker att en nybyggd vagn "lik som de såg ut" blir både enklare å billigare vilket ger både tid, ork å pengar till RSJ 3 o 4´as uprustning.

Åter till diskussionen - föreningens ambition, vad kan man komma överens om?
det kan bara medlemmarna i RSJ svara på, utan det svaret sitter vi slätt ;o)
Men spåna går ju alltid.

Jag skulle tro att de flesta ändå vill ha en vagn till från RSJ, det känns liasom bättre, bara det inte blir för jobbigt/dyrt. Men vagnen blir ju bara en kopia invänder de mer handfasta å medvetna medlemmarna.
En replika med några % orginal delar, till 90% korrekt, så långt man kan komma med underlaget, säger ivrarna.
Jag tycker att det sista är ett betydligt bättre å roligare alternativ. Visst - vagnen är på intet sätt orginal - var tydlig med det men påpeka att åxå att farfar å mormorsmor åkte i vagn väldigt väldigt lik denna, julen 1900kallt på just denna bana.
Jag skulle känna större glädje över att ha åstadkommit nått som började med en till jordhög förvandla BCo1 som nu åter står upp o rullar än ha byggt en kopia scratsh. Det tror jag merparten gör som håller på med gamla tåg, det är ju liasom en del av grejen. Sen finns alltid de som inte har riktigt samma syn på det "museala". De som hävdar att vi snabbt måste få till en vagn för att kunna renovera RSJ 3 o 4 annars rasar de ihop och vi inte hinner med dem om BCo1 ska byggas upp.
Stämmer det-är 3 o 4an så dåliga? OM ja? Kan vi låna in en vagn från annan förening? OK problemet löst, 3 o 4 får prio i verkstan, BCo1 rullar på i maklig takt men äter å andra sidan inte upp massa ekonomi och det finns tid för mer källforskning/loppis letande (en kvar glömd hatt från moster Agda förgyller bagagehyllan sen).

Så svaret till styrelsen..ja kör på men ta diskussionen med alla medlemmar (som vill) försök få en bred förståelse, på köpet vinner man att RSJs målsättning klarnar och växer sig starkare, gruppkänslan ökar men man riskerar att OG (Olle Grin) blir sur å slutar, elakt men ibland måste man göra val, alla kan inte få sin vilja igenom samtidigt om de inte vill vara med och kompromissa!!


Hela tråden: