En anekdot om ett vagnsrenoveringsdilemma - "trivial" företagsekonomi (Historiskt material)

av Överkörmästaren, Thursday, September 25, 2008, 00:39 (5691 dagar sedan) @ Dag Bonnedal


Notera enligt nedan att jag [b]inte[/b] söker råd utan det är den fiktiva styrelsen till den fiktiva RSJ som söker råd om ett hypotetiskt problem - ty problemet är rent hypotetiskt.
Jag ville bara väcka lite allmän debatt om ett hypotetiskt problem, vem vet - det kanske kan dyka upp i framtiden...
Jag sitter alltså inte med något sådant problem nu - vilket jag är tacksam för.


Nu har jag bara orkat skumma igenom alla välbetänkta inlägg, så jag kan ha missat något...

MEN, egentligen är väl problemet helt trivialt! Och kan lösas enligt företagsekonomiska receptet för vilket företag som helst. Det enda som fodras är att beräkna nettovinsten för projektet. Är den positiv så kör, är den negativ så stopp.
Alltså, hur stort värde har slutprodukten för järnvägen? Går den emot föreningens mål så blir värdet negativt och det blir lite svårt att räkna hem projektet. Går det inte att utvärdera mot föreningens mål så kanske man behöver se över sina mål.
Om Kalle hotar med att sluta så är hans arbetstid i projektet troligtvis gratis. Om Petter och Niklas hotar med att sluta om projektet körs så blir arbetstiden rätt dyr. Behövs den frivilla arbetstiden oundgängligen för andra projekt så ökar också kostnaden osv...

Alltså, i princip trivialt men i praktiken svårt att kvantifiera. Men det finns nog inga andra sätt.

Dag B

Jodå, det finns många andra sätt. Man kan anställa en kamp mellan alla möjliga vetenskaper om vilket betraktelsesätt som passar bäst. Själv gillar jag [i]sätt igång och gör något-metoden[/i]. Den går ut på att den som först sätter igång och gör något vinner. Ur ekonomisk synvinkel är metoden riskabel, men ur praktisk synvinkel är den många gånger väldigt effektiv. En viss chef på ett lokaltrafikföretag i huvudstadsregionen, som jag betraktar som en mycket klok person, sade att det bästa tillfället att få något uträttat är samtidigt som diskussionerna om hur det ska göras pågår som värst.

Det värsta jag vet är när man diskuterar så mycket att man inte orkar göra något när diskussionen är avslutad. Jag vet några personer, som kan skriva exakt hur många sidor som helst om hur något skall göras. För dessa människor är det mycket viktigt att alla är överens om hur något ska gå till. Förmodligen är de angelägna om att inte kunna hållas ansvariga när något sedan går snett. Det är bara det att de som ska genomföra projekten inte helt sällan hinner tröttna på att inte få sätta igång och arbeta. Sett i skenet av detta beundrar jag de människor som vågar tillämpa sätt igång och gör något-metoden. Det spelar ingen roll hur mycket man häcklar dem för att de tar risken att få göra om allting (eller kanske till och med sabba någon ovärderlig skruv från 1902), de bara fortsätter att göra som de vill. Underbart!


Hela tråden: