Vagnskorgar i Vislandatrakten Gottåsa (Fordon: vagnar)

av Lennart Fransson, Thursday, February 13, 2014, 14:52 (3718 dagar sedan) @ Ante Svensson

Förlåt om jag kapar tråden.

Dom här bilderna tog jag i Gottåsa (ligger kanske 5-10 km från Vislanda) för snart 10 år sedan, och jag tror jag ställt frågan innan, men inte fått något svar. Är det någon som vet vad det är för vagn?

[image]
[image]
[image]


Även jag är nyfiken på den korgen och även jag har frågat här utan framgång. Trots att jag åkt förbi den ett antal gånger har jag aldrig stannat och tittat närmare. Intressant att delar av ramverket finns kvar! Jag antar att det är en 891-vagn, har du uppgifter om mått etc? Annars tycker jag att vagnens utseende är rätt karaktäristiskt så att det borde gå att snoka fram tänkbara kandidater.

Nej, jag har inga mått på vagnen, men jag passerar där då och då på 23:an, så jag får väl stanna till och kika närmare på den.


Intressant vore att få se förteckningar om vad som finns/funnits i trakterna av Vislanda. Jag gjorde för c:a 15 år sedan försök att utröna ödet kring f d GJ Co 10 som skickades till Vislanda från Nossebro 1963 men som sedan aldrig skrotrapporteras. Inget framkom mer än att det väl är troligt att vagnen skrotats utan rapportering. Men jag märkte svårigheter att då få någon info kring vad som setts och var.

Ante


Hela tråden: