SRJ-rävar - olycka vid Albano (Fordon: allmänt)

av Lars-Erik Larsson, Sunday, September 28, 2008, 01:13 (5681 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hej Thomas och alla andra,

Det datum du anger skulle kunna vara det rätta men de vagnsnummer de anger verkar inte ha varit med i denna olycka om inte den ena var med i Djursholmståget och den andra i "arbetståget".

Nästan hälften av rävbeståndet var inblandat i denna olycka! Två rävar gick i Djursholmståget och två rävar fanns med i "arbetståget".
"Arbetståget" hade följande något udda sammansättning: X4p, X4p, Bop, Bop922, "stolpvagn" (SJ)324467 (vet ej rätt littera) och Bap3250 som var nylackerad. Det är bara de tre angivna individerna som jag har kunnat identifiera.

Lars-Erik L


Jag hittade en reparationsrapport från den 15 juni 1967 där Bop 922 reparerats efter kollision och fått båda vestibulerna ombyggda.

Så olyckan bör ha hänt 1966 för vagnen stod nog inte längre på verkstan. Arbetståget bör ha varit ett verkstadståg för transport mellan verkstaden och Stockholm Ö.
/tell


Jag är fortfarande ganska säker på att olyckan skedde i början av augusti 1966, men är inte HELT säker.
Olycksräven var tillverkad 1938 enligt skylten som syns under dörren på ett av mina foton. Vilka av rävarna var tillverkade 1938?

Orsaken till att jag kallade det för arbetståg var mest för att det hade stannat på linjen, troligen för av- eller pålastning av slipers mm. Det hade funnits personal i blåställ på den öppna vagnen men de han hoppa av nedför banvallsslänten just innan krocken. Flaket var inte speciellt plant efter smällen. Vagnen var lastad med slipers och på platsen låg en del skräp som verkade ha lämnats efter något mindre banjobb.

Lars-Erik


Hela tråden: