WFJ: Offentlig debatt-artikel i papperscorren (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Bert Jakobsson @, Monday, September 29, 2008, 13:56 (5685 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Var inte Bert där då?

Jo, jag var där. Tillsammans med några representanter från föreningen, bl a Christer Brimalm, ett antal intresserade personer, de flesta från Vadstena, men också från andra håll. Flera argumenterade för att föreningen och järnvägen skall vara kvar.

Majoriteten i kommunalfullmäktige representerades av Caroline Uneus och Gary Sparrborn, båda (m). (s) var såvitt jag kunde se inte representerade, däremot fanns representanter från åtminstone två oppositionspartier.

Uneus och Sparrborns budskap var att uppsägningen står kvar; att man vill behålla järnvägen men är missnöjda föreningens skötsel och därför skall föreningen bort.

På frågan hur man kan tro att järnvägen blir kvar om föreningen försvinner hade man inget svar; inte heller hade man några tankar om vad som skall ske med järnvägen eller hur den skall hanteras om föreningen försvinner.

Mitt intryck är att man inte alls tänkt ha järnvägen kvar, men det kan man inte gå ut med i dagsläget.

Det faller på sin egen orimlighet att kommunen skulle ha resurser att bibehålla banan och än mindre rusta den. Det var också uppenbart att åtminstone de två (m)-politikerna hade mycket lite hum järnvägen och hela "järnvägsfrågan" - det man visste var att föreningen var uppsagd och skulle bort, någon annan kunskap om föreningen och vad som hänt hade man inte.

Politikerna från andra lägret lovade att när/om de får makten så kommer man att låta föreningen vara kvar och dessutom stödja den på olika sätt.

Och förutom politikerna var det ett tiotal personer som framförde synpunkter och ställde frågor till i huvudsak Sparrborn eftersom Uneus försvann tidigt. Man efterlyste stöd från kommunen, kritiserade bristen på intresse för järnvägen som turistmål och frågade efter vilka visioner politikerna (s+m) har för järnvägen och stationsområdet men fick inga som helst positiva svar.

Som väntat var de redan frälsta positiva till järnvägen och negativa till uppsägningen och de som ligger bakom den, medan m-politikerna höll fast vid uppsägningen.

Mvh! /Bert


Hela tråden: