Järnvägsminnen från Hässelby villastad. (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Thursday, January 31, 2008, 11:42 (5923 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Det är många som har minnen från denna bana ,så även jag........
Olika aspekter om banan har flitigt tagits upp här och i postvagnen.

När det gäller rester från banan, så tog jag och äkta hälft en promenad för inte så länge sedan. Från Spånga kvarligger spåret en mycket kort bit som används för Lunda industriområde. Sedan har nya vägdragningar gjort att banvallen är bruten en kort sträcka. Bara för ca 4-5 år sedan kvarlåg här både spår och höga träd som slagit rot i banvallen. Men nu var allt borta. Därefter kvarligger banvall/promenadväg hela vägen fram Smedshagensområdet. En trevlig och lagom lång promenad. Enstaka slipers kan skymtas ibland under gruset. Banvaktsstugan i Skälby står kvar. Där togs f.ö det klassiska fotot på "Prins August" 1956 med tidstypiska vagnar. Fotot gavs sedan ut som vykort av JVM.
Vid Skälby hpl ligger plattformskanten kvar. En del stenblock för grindar vid mindre övergångar finns även kvar. Mellan Smedshagensområdet och lokstallet i Hässelby villastad är allting borta förutom ett betongfundament till gångbron över f.d Hässelby Villastad stn. Lokstallet är intakt och därefter finns övervuxen banvall kvar fram till rampen som Johan nämner. Har för mig att byggnaden som inhyste sopstationens lokomotor (som idag finns i malmköping) finns kvar. Kanske någon annan har sett andra små detaljer....

När det gäller lok som mot slutet trafikerade banan finns T23 113 kvar hos SÅS. Detta lok drog sista tåget hösten 1970. Flera andra T21/23 användes även som med stor sannolikhet finns bevarde i den stora flora av bevarade T21/23.
E2 1331 gjorde många turer på 60 talet. Är idag skrotat förutom skorsten och verktygslåda som u.t har. När E2 1331 ställdes av ca 1969 lånades E2 1457 in en kort period. Det finns en filmsekvens när loket drar soptåg då. Även detta lok är skrotad. 1457 ersattes av E 1195 i Hagalund samma år. Möjligen fick även 1195 känna på¨någon tur till Lövsta men jag har aldrig sett någon uppgift om detta. Fanns gott om dieslar då i Hagalund.
Längre tillbaka var det ett par E6 lok som under tidiga 60 talet var stationerade i Hagalund. Även där alla skrotade. Man får gå tillbaka till sista personförande tåget på 1950 talet som drogs av J 1393. Idag bevarad hos SkJ.
Obs att jag inte berört dragkraften som användes för soptågens upphämtningsstationer runt om i Sthlm.


Hela tråden: