GHJ, MÅJ XC 10: frågor och svar... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Sunday, June 01, 2014, 23:30 (3615 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jag måste säga att den positiva responsen på detta forum värmer! Jag har varit på resa och kommit hem först nu ikväll, men jag ska försöka besvara frågorna i tråden:

Björn: Underredet finns kvar under den del av korgen som är kvar. Det betyder att allt under förarplats, motor och bakre plattform är borta. Men, det mesta av ramverket finns alltså bevarat! Vi har inte diskuterat användning av VVJ ångvagn B:s ramverk, troligen skarvar vi på det befintliga. På VVJ-underredet står ju en F-vagn från SlRJ... Men det får vi diskutera när vi studerat det hela i detalj.

Kurt: Vi har diskuterat en del (ytterst hypotetiskt) om vad det hela skulle kunna renoveras till. Hjärtat hos många säger ångvagn, men andra, mer rationella argument säger nog motorvagn. Dels är ju även motorvagnen historiskt intressant, dels är korgen idag bevarad i motorvagnsskicket och renovering till ångvagn innebär faktiskt skrotning av 1/3 av korgen! När motorvagnen skapades så utökades resandeavdelningen och plåtväggar ersattes av mer teakpanel. Slutligen är ju renovering till motorvagn något som idag känns mer realistiskt. Gör man det så förstör man ju ingenting av det som finns kvar av ångvagnen och möjligheten att återskapa den finns ju i alla fall kvar...

Vi har inte hunnit prata ihop oss om hur vi ska lägga upp arbetet, men en fond för vagnen ska sättas igång. Vi kommer att återkomma med info om hur vi tänker oss den saken. Givetvis är vi intresserade av all form av input rörande MÅJ XC 10, sakkunskap, minnen, bilder, hjälp i alla former. För även jag är inne på att det här är en vagn som definitivt ska kunna få rulla på småländska 891-spår igen, vid väl valda tillfällen. Vi ser det ju som att vi räddat en nationell klenod!

Slutligen nämner Granis vårt Yo1p-projekt. Det rullar på i sakta mak. Vi har gott hopp om att kunna förvärva vitala delar av en Skinnebuss, som då ska byggas om till 891-dimensioner. Inredning finns delvis, liksom en del andra detaljer. Men exakt hur det blir med nämnda förvärv är inte klart, så vi avvaktar med den delen. Men vi har inte givit upp ambitionen att köra röda rälsbussar till Roma!

Ante


Hela tråden: