Det här med var och ens ålder! (Forumet)

av Arne, Sunday, June 08, 2014, 17:53 (3609 dagar sedan)

Då och då förekommer här i forumet trådar där det efterfrågas folks ålder. Senast nu i tråden om 'dadelaskar och ostar' kommer frågan på tal. Personligen tycker jag att det i massmedierna oftast är överflödigt med alla Kalle Karlsson, 53 år, eller Anna Andersson, 27 år etc. eftersom det ofta - men inte alltid - är helt irrelevant för nyhetsartikeln. Det viktiga är vanligen inte vederbörandes ålder!

Dock kan det finnas en poäng i att veta folks ungefärliga ålder här i ett Järnvägshistoriskt Forum eftersom det ger en antydan om skribentens eventuella personliga erfarenhet av saker som genomgångsdörrarna på Y6-8-sätten när det begav sig en gång i tiden. Kort sagt så är det rimligt att anta att en person som upplevde dessa rälsbussar i skarpt läge på exempelvis Inlandsbanan på 50-talet kan tillföra personliga erfarenheter som en 20-årig tämligen oerfaren järnvägsentusiast av förklarliga skäl inte kan!

Därför tycker jag att det vore bra med åtminstone en ungefärlig ålder angiven på forumskribenterna i presentationerna på forumets användarsidor. Jag skulle då kunna gå in och kolla om Kalle är 65+ medan Anna endast är 25 år gammal. Det behövs alltså inga exakta födelsedata men det underlättar att veta vilken åldersgeneration en enskild forumskribent tillhör för att lättare förstå gjorda inlägg! :-)

PS. Och det ska naturligtvis vara helt frivilligt att bjuda på denna åldersuppgift. Dock tror jag att flertalet gärna avslöjar sin ungefärliga ålder. Själv är jag alltså 65+ och har också gått mellan vagnarna i ett rälsbusståg på Inlandsbanan på väg mellan Östersund-Ulriksfors (-Strömsund) på det hemtrevliga 50-talets slut. ;-)


Hela tråden: