Det här med var och ens ålder! (Forumet)

av jhje, Sunday, June 08, 2014, 19:53 (3581 dagar sedan) @ Arne

Kan det vara mig som är aktuell. I hvartfall är + 70 och 364 dagar.
Jag är född in i järnvägsfamiljen någon gång.
Min farfar arbetade på HNJ men under kriget var ansvarig på en torvmosse och dess transporter av torv för lastning på HNJ. Detta var innan krigsslutet och jag sökt efter minnesbilder i nutid.
Min pappa var tågklarerare på HNJ station: Tidigt lärde jag mig att söka efter nya ting.
Alla lokförare kände man till för att inte prata om konduktörer. De kom från Landeryd med namn som Klang, Stolts, Modig.
Under kriget kom rälsbussarna HC vagnarna, där var förarna Wiig, Krook, Byström, Melander och flera snabbvagnsförare. En som ännu lever Erik är nu 93 och var instruktionsförare.
En dag gick jag och kompisen Rolf till Greta i Kinnarp. Hon blev ansvarig för Kinnarps station som ung tjej om det var 16 eller 18.
Hennes bröder Sven och Elmer och Sven skrev böckerna om Eldaren och Lokomotivföraren.
I Kinnarp minns jag fortfarande när vi träffade grundaren av Kinnarps Kontorsmöbler
Så hade jag en farbror 1 som var tågkl på HNJ förstås.
men farbror 2 var den som var mest spännande, han blev rälsbussförare 48. och 1.stopp på sin gärning var Varberg: Då var man med som "hjälpreda"
Då fick man se Grimeton och Ullared där Fille var stationsmästare.
Resa på Falkensbergsbanan som korsade över Varberg-Kinnaredsbanan.
Det var 1950
Så fick farbrodern förflyttning till Mönsteråa och där var han placerade på MÅJ
Resa till Fagerhult med övernattning och flera resor via Skoghult
Så jag fick med mig ånglok från Värnamo till Kalmar. Resa med färja till Öland och Färjestadens station och senare med de grönvita vagnarna på KBJ och Sandbäckshult och till slutstation Mönsterås och flera dagar på MÅJ.
Vad gjorde jag där ja det kan Ni få gissa på året var 1953 i okt månad.


Hela tråden: