Multipeldrift (Fordon: lok)

av -ch- @, söndag, december 30, 2007, 11:27 (5050 dagar sedan) @ BD

Det var antagligen under den elektriska provdriften Cst Tomteboda Värtan.
Vill minnas att jag läst att två motorvagnar kunde multipelköras.
Då var det f ö en nyhet med att använda sig av manöverström i stället för att ha höga strömmar inne i manöverapparaten.

Visst är det förunderligt att inte ASEA och NOHAB kunde enas om en gemensam standard för kontaktdon och signaler genom multippelkabeln.
Inte ens HOHAB lyckades få SJ att anta den av AAR gemensama standarden för multipeldrift av dieselok - alla som har försökt koppla en T44 mot en NOHAB som exporterats vet att dom inte drar åt samma håll!!
Lite info om multippelkoppling mellan amerikanska lok US Loco MU Control
Finns dock viljan så går det mesta att ordna; Banverkets MAK-lok kan utan problem multas med Tb och T44!


Hela tråden:

 

powered by my little forum