Kjeleksposjoner i Norge (Arkiv/forskning/litteratur)

av Henrik B., Monday, October 13, 2008, 19:17 (5676 dagar sedan) @ KM

Hei!

Mye interessant og lærerikt her. Jeg har lyst til å bidra med litt fra Norge:

I Norge er det tre kjente kjeleksplosjoner. Den første fant sted i 1888 ved Strømmen, omtrent to mil øst for Oslo. Loket - Hovedbanens lok nummer 11 fra 1861 - gikk som nummer to retning Oslo. Kjelen sprakk i en naglerad i underkant av kjelen. Eksplosjonen som fulgte førte til at loket lettet fra skinnegangen. Koplingen til toget ble slitt av, mens koplingen til loket foran holdt. Loket svingte om koplet foran og landet oppned oppe på loket foran. Dette var ikke mer skadet at det kunne kjøre for egen hjelp til verksted med det andre loket liggende. Årsaken til eksplosjonen skal ha vært måten de gamle kjelene var bygd med enkle naglerader og kjelplatene liggende oppe på hverandre og ikke mot hverandre med lasker. Med den gamle måten å bygge kjeler på oppnådde man stadig jobbing i området ved de langsgående skjøtene i rundkjelen ved oppfyring og avkjøling.

Den neste kjeleksplosjonen inntraff i 1920 på den smalsporte Nestun-Osbanen (750 mm) utenfor Bergen. Kjelen til malletloket "Bjørnen" (NOBs lok hadde ikke nummer) eksploderte like før togavgang fra Nestun. Årsaken her var tæringer langs en av de langsgående skjøt i kjelen. At kjelen på loket ikke var helt tipp-topp stand var nok noe de må ha visst siden et av de andre lokene var hensatt i påvente av ny kjel på samme tidspunkt. "Bjørnen" fikk ny kjel og var i drift til 1935 da NOB ble nedlagt. Ingen av lokene ble bevart, men noen gods- og personvogner havnet hos UHB og overlevde frem til 1960 da også den ble nedlagt. To personvogner fra NOB er bevart på jernbanemuseet på Hamar.

Den siste kjeleksplosjonen finnes det ikke så mye opplysninger om. Den skjedde under annen verdenskrig. Norge var på den tiden okkupert av Tyskland. I noen grad ble tyske jernbanefolk i tysk tjeneste brukt for å få jernbanedriften til å fungere. Kanskje kan det tenkes at det har vært slike involvert og at det passet dårlig for tyskerne at årsaken skulle bli kjent?


Beste hilsen Henrik B


Hela tråden: