Uppsala bangård tillbommad (Signaler/säkerhet)

av Granis, Thursday, October 16, 2008, 08:59 (5664 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Trevlig bild! Här ser vi den norra ställverksbyggnaden "UPPSALA I" som numera rivits. Bilden borde vara tagen från en position mellan växlarna 1 och 3 på skissen, och det är Vaksalagatan vi ser korsar spåren närmast kameran. Hade hört att denna ställverksbyggnad skulle ha rivits när "Sivia"-huset byggdes, och det må så vara. Men själva byggnaden låg ju som framgår av såväl bild som ritning på andra sidan spåren jämfört med nämnda hus.

Den södra ställverksbyggnaden, "UPPSALA II" -med den texten på- finns ju kvar än idag och kanske även sedan "resecentrat" blir klart? Kvar finns också den "vattenhäst" som fanns i norra ändan av bangården fast utanför (denna) bild. Men den står numera i Marielund på ULJ! Exakt var fanns den? E u ska den också försvunnit när "Sivia" byggdes, men alltså blivit SRJmf tillgänglig senare (?)

F ö var ju arrangemanget med grindar omväxlande mot väg- och järnvägstrafiken vanliga under järnvägarnas tidigare år. I varje fall på landsbygden, men precis som Kjell påpekar emellanåt (?) också i städer. På landsbygden fanns det ju då grindvakter som såg till att dessa stod "rätt", d v s mot järnvägen när inget tåg var i annalkande och tvärtom när så var fallet! I Råberga mellan Knutby och Rånäs på LNJ var det t ex banvakten (med familj) som skötte grindarna, som fanns invid bv-stugan där. Dock bar det sig inte bättre än att man vid ett tillfälle kring förra sekelskiftet sent en kväll glömt att ett extratåg skulle komma varför detta brakade genom grindarna. Banvakten med hustru hade då vaknat av smällen, varför hustrun frågade "vad var det?" och banvakten svarade "det var nog åskan"! Detta berättat av den sista banvaktshustrun i Råberga på SRJ och SJ-tiden, Maja Johansson, född Wijk. :-)

/ L G


Hela tråden: