Varför favoriseras vissa? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Alingsås, Saturday, February 02, 2008, 18:41 (5927 dagar sedan) @ Magnus Lind

Ja, det kanske man kan undra...

Jag kan endast tala för AGJ´s tre sista jubileum. Alla var med 5 års mellanrum, AGJ 30 årsjubileum 1995, VGJ 100 årsjubileum 2000 och det sista var AGJ 40 årsjubileum 2005.

I alla dessa firanden har det varit flitigt med marknadsföringen och profilering. AGJ´s jubileumsgrupp har varit i de två sista arrangemangen varit tidigt ute. Vad gäller AGJ 40 år 2005 började marknadsföringen och förberdelserna redan 14-15 månader innan själva firandet.

Arbetet med denna marknadsföring samt genuint samarbete med flera lokala/regionala ideélla föreningar gav många intresserade besökare och ett bra ekonomskt resultat. Förvisso kostade det sistnämnda 40 årsjubileet en del extra. Men med besöksrekordet denna jubileumsvecka gick även intäkterna också rejält över budget.

Jag tror egentligen inte att vissa föreningar favoriseras. Jag tror att det ligger hårt arbete bakom varje enskilt jubileum/firande vid de svenska museijärnvägarna. Jag tror det hänger på hur varje museijvg ser på detta med det extra arbete som ett arrangenmang (exempel AGJ 40 år/Järnvägen 150 år Västervik) medför.

Mvh P-Å Lampemo


Hela tråden: