Kan det vara infrastrukturen? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av nicke, Sunday, February 03, 2008, 12:07 (5920 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Att GHJ ligger i turiststråket är att ta i, Vem åker till Dalhem explicit som turist? Det var inte för inte diskussioner fanns tidigt om att starta jvm-förening runt gamla VVJ och köra ut till Kneippbyn istället föer att hamna i Dalhem. Problemet var att den låg "för" bra och centralt. Föreningen hade inte fått gjort annat än slagits med vägverket, kommunen och markägare.

Under många år var antalet resande relativt lågt på GHJ:s tomtetåg. Med lågt menar jag att kapaciteten var så mycket större. Trivseln och den gemytliga stämmningen var det inget fel på.

Det är först 2000-talets tomtetåg som har lyft till kapacitetstaket (ca 1500 pers). Det som är extra roligt med tomtetåget är att det är en stor del inhemsk befolkning som åker, och det ger en viktig signal om att gotlänningarna har börjat hitta hit igen och hur populär den är.
När tomtetåget gick för första gången 1982 var det 360 passagerare. 1985 460. 2004 1045. 2006 1449 och 2007 1562 (uppgifter från Spårstumen)! En 50 procentig ökning på 3 år! Personligen tror jag att årets tomtetåg kommer att slå rekord igen med råge. Nu får vi snart anställa japanska tunnelbanevakter som pressar in våra resenärer ;-)

Den här boomen sammanfaller med utbyggnaden av banan och att lokalpressen har uppmärksammat GHJ mycket. Som ante säger så uppdateras hemsidan varje vecka, ibland t o m oftare! Bara det gör att intresset ökar runt föreningen. Sen ska man inte glömma att beslutsfattare även tittar in på sidan och följer "sitt" projekt. Då ser dom att det rör på sig, att entusiasm och vilja finns. MYCKET bra reklam. En hemsida MÅSTE uppdateras frekvent, annars är det bättre att ta bort den. Det finns tyvärr en del grafiskt usla jvm-hemsidor som ser ut som de var gjorda i början på 90-talet. Skärpning!


Hela tråden: