Bomtavla? Plåtstinsen! (Historiskt material)

av Gunnar Ekeving, Monday, March 09, 2015, 21:24 (3307 dagar sedan) @ Harald

...Både skärmen och lyktan var mekaniskt kopplade till fällbomsstativet så att de vreds när bommarna sänktes/höjdes, och mot banan visade rött sken/röd skärm respektive vitt sken/skärmen parallellt med spåret


Hur var den kopplingen konstruerad? Var det en gradvis vridning medan bommarna fälldes/lyftes eller en snabb vridning nära bommarnas nedre läge?

Relativt snabb vridning när bommarna var på väg ned. Därmed var vridlyktan och skärmen inte användbara för att varna vägtrafiken att bommarna höll på att fällas. Däremot kunde det röda skenet mot vägen hindra att vägfordon körde på fällda bommar. Det var ju först på 1930-talet som bommar började målas med reflekterande färg.

Från omkring 1930 blev allt fler fällbomsanläggningar kompletterade med röda kryssmärkeslyktor och/eller lyktor på bomrören, och dessa tändes automatiskt genom en kontakt på fällbomsstativet samtidigt som förringningen startade. Vid vissa plankorsningar skärmade man då av vridlyktorna så att de inte syntes från vägen. Men ännu på 1960-talet kunde man se bommar med vridlykta som signalerade även mot vägen. Jag minns dock inte om det då fortfarande förekom fällbomsanläggningar utan vare sig kryssmärkes- eller bomrörslyktor.

Bommen på bilden från Sjöbobadet har en bomrörslykta, så därför har man kunnat skärma av vridlyktan så att den inte syns särskilt mycket från vägen.


Hela tråden: