Ställverket i Saleboda, en fråga (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, October 24, 2008, 00:00 (5635 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Enligt PM från SJ elektrotekniska byrå, signalavdelningen (Ebrsi), den 12 november 1951: Beslut är taget att bygga mekanisk anläggning, men montage ej påbörjat och materielen delvis använd på annat håll. Därför "bör en elektrisk anläggning anordnas, så att alla anläggningarna på linjen bliva lika". Om stationshuset (som var i dåligt skick och låg långt från spåren) skulle behållas, borde kiosk för reläerna ordnas.

Den 1 januari 1952 meddelade Åke Karsberg på Ebr att man nu kommit så långt med utformningen av elektriska ställverk för smärre stationer, att de kunde serietillverkas. Under de närmaste åren skulle man därför utföra 18 anläggningar vid VI distriktet, bl a Saleboda och Skruv. För övriga distrikt planerades endast enstaka anläggningar.

Den 3 juli 1952 beslöt järnvägsstyrelsen, att 17 elektriska signalsäkerhetsanläggningar skulle utföras, bl a Skruv och Saleboda sammt ytterligare ett antal vid 26 bansektionen. I de 17 ingick även Fredriksdal (32 bs) samt Gnosjö och Frufällan (25 bs)

Den 17 juli 1954 skrev T Lundberg på Ebrsi till arbetschefen i Nässjö (som byggde och installerade ställverken) att vissa kopplingar för Björnlunda- och Skruvställverken skulle ändras. Detta gällde bl a Saleboda.

Ställverket i Skruv provades den 7 juli 1954, och två dagar senare kunde Nässjö-organisationen rapportera till Ebrsi att anläggningen var färdigställd.

Dessvärre hittar jag vid en snabbkoll inte några ytterligare uppgifter om Saleboda, men mycket talar väl för att det var ett Skruvställverk som installerades där, i så fall antagligen någon gång i mitten av 1950-talet


Hela tråden: