När infördes direktförbindelser Sthlm - Köpenhamn via HH-leden? (Forumet)
En fråga till, när började man köra direkta sitt och sovvagnar Stockholm-Helsingborg F-Helsingør-København H, kan det ha varit så sent som 1963 då linjen Rødby-Puttgarden invigdes.
Det var redan vid tidtabellsskiftet den 10 juni 1953. Då förlängdes Skandinavien-Holland-expressen till att utgå från Stockholm (tidigare Köpenhamn). Förlängningen gjordes på svensk sida så att SJ utgick från det gamla snälltågsparet 5/6 (Stockholm - Nässjö på kvällen och åter på morgonen). De tågen förlängdes till Helsingborg F via Hässleholm - Åstorp - Kattarp. Men eftersom triangelspåret i Kattarp inte var klart måste det rimligen ha blivit uppehåll med rundgång i Kattarp.
Inledningsvis medförde den nya förbindelsen 1, 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Hoek van Holland och åter, 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Helsingborg F och åter, och vidare 1, 2 och 3 klass sovvagn från Stockholm till Korsør och åter, till Köpenhamn och åter, samt till Helsingborg F och åter. (Dessutom 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Jönköping och åter.)
Trots att den provisoriska tågfärjeleden Gedser - Grossenbrode öppnades på försommaren 1953 hörde Skandinavien-Holland-expressen till de tåg som då fortfarande framfördes Köpenhamn - Hamburg via Stora Bält och Padborg. Sommaren 1953 tycks Skandinavien-Italien-expressen ha varit den enda direktförbindelsen Köpenhamn - Hamburg via Gedser - Grossenbrode.
En nyhet sommaren 1954 var att två direkta dagförbindelser Stockholm - Helsingborg - Köpenhamn hade inrättats. De framfördes via Helsingborg C och fick alltså gå i gatan till/från färjestationen. Jag är osäker på om dessa direktförbindelser fanns hela tidtabellsperioden eller bara i sommartidtabellen.
Sommaren 1955 togs förbindelsespåret i Kattarp i bruk, och även de båda dagförbindelserna började köras den vägen. Under åren fram tills Fågelvägslinjen öppnades (sommaren 1963) hade ytterligare några direktförbindelser Stockholm - Helsingborg - Köpenhamn införts.
Hela tråden:
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
dralby,
2015-04-06, 10:14
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
Hans Broman,
2015-04-08, 12:06
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
MAWJ1,
2015-04-08, 15:46
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
Lennart Petersen,
2015-04-08, 15:54
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 - Hans Broman, 2015-04-09, 11:17
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
Lennart Petersen,
2015-04-08, 15:54
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 - dralby, 2015-04-08, 16:03
- Att resa Helsingborg - CST i februari. 1943 HHJ statligt bolag - BD, 2015-04-08, 16:17
- Att resa Helsingborg - CST i febr 1943 - rättelse - Hans Broman, 2015-04-08, 20:00
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
MAWJ1,
2015-04-08, 15:46
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
Jan Frelin,
2015-04-08, 20:31
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
Hans Broman,
2015-04-08, 21:13
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
MAWJ1,
2015-04-09, 04:43
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
MAWJ1,
2015-04-09, 04:51
- När infördes direktförbindelser Sthlm - Köpenhamn via HH-leden? - Hans Broman, 2015-04-09, 09:00
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
MAWJ1,
2015-04-09, 04:51
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
MAWJ1,
2015-04-09, 04:43
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
Hans Broman,
2015-04-08, 21:13
- Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 -
Hans Broman,
2015-04-08, 12:06