Lok som aldrig blev av... Huge boy mer information önskas (Järnväg allmänt)

av Anders Ljung, Sunday, February 03, 2008, 20:55 (5920 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Någon "Huge Boy" fanns aldrig. Det är ett rent fantasifoster. Tänk efter, ett lok med en ångpanna av den längden skulle aldrig klara några kurvor utan att komma långt utanför profilen. UP's vändskivor i Cheyenne, Ogden och någon plats till hade nyligen byggts om till 41 m längd för att klara Big Boy. Inte en chans att de skulle kunna vända någon "Huge Boy".

Men det fanns lok, Triplex, med nästan samma axelföljd, 2-8-8-8-2 resp 2-8-8-8-4, som tillhörde Erie Railroad respektive Virginian Railroad. Erie hade tre lok byggda 1914-1916. De användes som pushers och alltså inte i ordinarie tågtjänst. Ett problem var att pannan inte riktigt räckte till att alstra tillräckligt med ånga i hastigheter över ca 16 km/h. Dragkraften ca 72,5 ton, alltså mindre än en Dm3. Virginain's lok, 2-8-8-8-4, var långsammare och hade ännu större problem med ångbildning. Loket fullföljde inte en enda lyckad körning i trafik och byggdes om till två mindre lok. Loken byggdes av Baldwin.

M v h
Ingwar

Nedanstående sajt är riktigt underhållande när det gäller lok som är mer innovativa än framgångsrika. (Hela sajten är f ö intressant)

http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/locoloco.htm

De Triplex lok som Ingwar beskriver finns på bild


mvh Anders


Hela tråden: