F.d. AFo2 2074 - bygg upp den!! (Fordon: vagnar)

av Staffan Granath, Thursday, October 30, 2008, 10:20 (5656 dagar sedan) @ Svempa

Det vet jag det är ju därför den passar så bra i årgångståget. Den omgkorgades 1938 och ombyggd till sjukvagn 1965 . men blev tjänstevagn redan 1971 när sjuktransporterna försvann från tågen. Som tjänstevagn såg jag den senast i våras. Systervagnen finns i Herrjunga nr 1899 samma historia dock slopad som tjänstevagn redan för några år sedan. En del av träkorgen till 1899 finns oxå på JVM .
MVH Svempa

här uppe i fd. horndals bruks verkstäder finns ett företag som bygger och anpassar olika slag av handikapplyftar.
(nu är jag inte säker på att ordet "handikapp" är det senaste legitima uttrycket, men rätta mig den som vet ;-) .)
nog vore det behjärtansvärt att göra denna satsning tillsammans med olika tillverkare för att även denna grupp skall känna sig välkommen, vilket de i sig nog redan gör.
jag fick uppleva på ulj hur ett flertal både personal och passagerare gjorde allt för att få med en rullstolsburen :-)

dock kan det kännas besvärande för en rörelsehindrad att det är upp till omständigheterna hur det lyckas :-|
om man i årgångståget får med en vagn för denna kategori så ges ju tydligt signalen att vi bryr oss om alla :-)

både utrustning och renovering kan med lite tur bekostas av företag, fonder och stiftelser.
ser man krast på det brukar en anpassning av ett hus sluta med att det mesta rivs ut, så en total uppbyggnad blir det nog ändå även av en tågvagn.

om skrotningen kan bestå ett tag så ges det möjlighet att forska i viljan att bidra till förverkligandet.
att helt förlita sig på ideela krafter förutom allt annat som en museiförening måste sköta pekar dock åt skärbrännaren :-(

förslag från det välvilliga horndal :-| :-) :-D


Hela tråden: