kontaktle.stolpar (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Sune Nylén, Thursday, July 16, 2015, 15:35 (3178 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Sedan stolpen lastats av där den skulle placeras, göt man med hjälp av en öppningsbar järnform fast betongfundmentet,
Ett lag grävde upp en ganska stor och djup grop där stolpen skulle placeras.
Hade underlaget mindre bärighet hade man på BJ en, på räls, transportabel pålkran som slog ner några stolpar. På denna placerades sedan en kraftig träskiva, hopsnickrad av plank. Detta gjordes i Göta älvdal, på mossar och andra ställen. Kort sagt där bärigheten var dålig.
På denna placerades stolpen, riktades in med vattenpass, varpå man placerade skärv/sprängsten runt om, så stolpen stod oomkullrunkeligt(orubbligt) fast.
Varpå man fyllde gropen med sand och tidigare uppschaktat material.
såsom lera m.m.
Jag skrev för några år sedan ett eller flera inlägg med bilder från elfieringen av Fln Gävle och Daglösen Falun.
Där finns nog en del läsvärt -hoppas författaren av dessa rader.
Jag sökte , men har skrivit så många , så det var omöjligt att hitta i en hast. Kanske någon vänlig själ kan hänvisa?
Trästolpar sattes upp på liknande vis, men utan gjutet fundament. De har nackdelen att gärna böja sig ovanför jordlinjen vid dragpåkänningar och måste ofta stagas.
Jag vet att jag lovade att återkomma med BJs prov och DJ / SDJ elfiering
Blir det riktigt taskigt höstväder så kommer det.:-) Sune


Hela tråden: