Vart tar alla kunskaper vägen? (Forumet)

av Lennart Petersen, Thursday, August 27, 2015, 18:27 (3155 dagar sedan) @ H Lundén

Du menar troligen Microsoft Word .doc-format. Det finns femton olika varianter av detta format om jag har räknat rätt. Dessutom har Microsoft nu övergivit det till förmån för .docx, ett XML-format.
De säkraste formaten om dokumenten ska gå att öppna i framtiden tycks ändå vara .htm och det något föraktade .rtf formaten. Att omvandla en text till .htm-format kan dock vara lite vanskligt, särskilt om man vill att textfilen inte ska svälla ut till orimlig storlek. Microsoft Words omvandlingar blir oftast helt orimligt stora.

När Microsoft kommer med nya Word-versioner så brukar alltid de äldre dokumenten gå att konvertera till det nya formatet vilket även gäller Excel.
Så det går nog alltid att läsa dem. Dessutom kan man ju ha kvar programvaran för de äldre Word om det kniper. Inte märkvärdigare än att jag kan spela mina gamla LP-plattor på till detta avsedd skivspelare men det tar emot när man vill stoppa in dem i CD-spelaren (snart är väl även CD museiföremål?)


Hela tråden: