Kirunas spårvagnar och framtiden (Historiskt material)

av Anders Sandgren @, Bredäng, tisdag, november 04, 2008, 10:37 (4406 dagar sedan) @ Granis

Vad jag minns av historiken som den angavs i MfSS så var det personalbrist som var det avgörande. Vagnarna (motorvagnarna M1 & M3, släpvagnen S3 samt loket 'Lumplena') hade rustats upp med resurser från LKAB inom ramen av ett sysselsättningsprogram inom LKAB pga lågkonjunktur. Omfattande saneringar av LKAB's område gjordes vid denna tid.
Jag var i Kiruna sommaren 1992 och då var spårvägen kvar även om det inte var någon trafik just den dag jag passerade. Jag vill minnas att den då annonserade trafiken var tämligen blygsam. Efter säsongen 1993 lades trafiken ner.
M1 lär idag finnas i Malmköping medan de övrigas finns i Kiruna.

Visst hade det varit trevligt med en museispårväg i Kiruna, kanske även kombinerat med en bit malmbana med museitrafik med igångsatta Ma, R, N, Oa mfl.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum