Tåg om Ölandsbanorna (Historiskt material)

av Björn Rundqvist @, Tuesday, November 04, 2008, 15:15 (5646 dagar sedan)

Tidningen Tåg nr 11/08 anlände i dag och innehöll en mycket trevlig artikel om Ölandsbanorna. Har bara hunnit skumma, det får bli sänglitteratur i kväll.

En bild i artikeln visar virrvarret efter en urspårning i Mörbylångadalen 1951 och det ser ut som om en överföringsvagn var inblandad.

Min undran blir då när överföringstrafik startade i Sverige? Var de stora smalspårsnäten SRJ, VGJ eller Småland/Östergötland initiativtagare? Jag minns från ungdomen hur på SRJ kring 1950 sth fick sänkas i många kurvor eftersom överföringsvagnar med last annars riskerade välta vid för stor rälsförhöjning.

Minns också hur en särskild mycket rejäl lastkaj byggdes här i Vallentuna för att kunna lasta/lossa direkt ur normalspårsvagnar placerad på trallor. När villaområden byggdes ut här på 50-talet så kom element till monteringsfärdiga hus (Svenska Trähus bl a?) lastade på normalspårsvagnar. Vi hade också några industrier som använde järnvägen.

Man satsade således framåt. Sedan kom väl chefsbytet på SJ och enligt politiska direktiv så lades hela godshanteringen ner ganska raskt och därmed förlorade smalspåren viktiga inkomster så allt kunde "spolas".

Tidningen Tåg har denna gång ett höjdarnummer, flera bra artiklar om modern spårtrafik och en om Tatraspårvagnar mm. Medlemskap i SJK rekommenderas.

rnd

Låst
1570 visningar

Hela tråden: