Tåg om Ölandsbanorna (Historiskt material)

av Baloo, Thursday, November 06, 2008, 09:45 (5643 dagar sedan) @ Jan Frelin

Tidningen Tåg har denna gång ett höjdarnummer, flera bra artiklar om modern spårtrafik och en om Tatraspårvagnar mm. Medlemskap i SJK rekommenderas.

rnd


Hur länge sedan var det de hade en historiks artikel innan dess? Jag har slutat läsa Tåg för några år sedan.

Det är extremt sällan vad det verkar nu för tiden. Jag bläddrar oftast igenom tidningen som hastigast på jobbet och fastnar inte för mycket och de senaste åren har det inte varit många historiska artiklar. Det mesta är ju som en branschtidning men iom att det finns t ex PV så är ju nyhetsrapporteringen utdaterad redan när den skrivs ner. Det som rör mig i yrket får jag reda på genom den interna organisationen och det andra kan man snappa på nätet som sagt. Mot bakgrund av det anser jag personligen tidningen Tåg i sin nuvarande form väldigt överflödig. Historia är ju bra på så vis att det fortfarande är historia även om man skriver artikeln tio år innan den går i tryck men med nyheter är det däremot värre.

Medlemskap i SJK rekommenderas då inte av mig men folk är ju olika. :-|

PS. I senaste numret kunde man läsa om en lokförare som är bekant till mig från förarutbildningen men han hann byta namn två gånger under artikelns gång. Kasper Dudziks bilder höll som vanligt en bra nivå men faktatrogenheten på ett textstycke som det var låg... Om man nu inte ägnar sig åt historiska artiklar kan man ju iaf satsa på hyffsat korrekta nutida artiklar. Att skriva ett kortare personporträtt om en person men samtidigt blanda ihop vad han heter är ganska fumligt... DS.

Låst
1106 visningar

Hela tråden: