Hz & V (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Stefan Skoglund, Thursday, October 22, 2015, 01:13 (3103 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Vilken frekvens & spänning är "Krokodilen" byggd för? Svenska 16 2/3 Hz-lok med enfas (serielindade?) motorer klarar ju inte att starta på 50Hz. Man började med 15Hz i Porjus? just för el-loken. Hur blir det med 50Hz-lok på vår frekvens?
Har lärt mig detta någon gång men glömt!


Till att börja med så brukar ju 50 Hz-järnvägar också ha annan kontaktledningsspänning, vanligtvis 25 kV.

Men, låt oss anta att vi har ett ellok som är byggt för 15 kV 50 Hz och överväger att mata det med 16 2/3 Hz. Ett 50 Hz-lok har säkerligen någon form av likriktare eller, i modernare fall, frekvensomriktare, mellan huvudtransformatorn och motorerna, så det är bara transformatorn och eventuella glättningskomponenter som kommer att utsättas för växelspänning med fel frekvens.
En transformator som är ekonomiskt dimensionerad för 50 Hz kommer att få kärnan svårt mättad när man tillför nominell spänning men vid 1/3 av den tilltänkta frekvensen. Det innebär mycket hög tomgångsström och kraftig värmeutveckling i kärnan. Det återstår att se vad som händer först av att transformatorn förstörs eller att överströmsskyddet får lokets huvudbrytare att lösa ut.
Om man däremot skulle dimensionera transformatorn för den lägre frekvensen (dvs ta till 3 gånger större tvärsnittsarea hos kärnan), och eventuellt ändra dimensioneringen hos glättningsspolar mm i mellanledet, så blir det inte svårt att göra ett (likriktar-)lok som går på godtycklig frekvens från t ex 15 Hz och uppåt så länge spänningen är någorlunda rätt.

Rumänien (CFR) dimensionerade inte om glättningtransformaton på sina Rb-efterföljare vilket gav en väldigt bra glättning dessutom innebar det att de automatiskt fick lite extra axellast vilket var enbart en fördel på den 6-axliga varianten.

Låst
1732 visningar

Hela tråden: