Bergsmannen m m - TGOJ:s snabba rälsbusståg (Tidtabeller)

av Hans Broman, Thursday, October 29, 2015, 12:26 (3074 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Kommunickan från mars -58 tåg P 300 1,2 fr Eskilstuna 7.40 - Stockholm C 9.20
tåg P 311 1, 2 fr Stockholm C 18.28 - Eskilstuna C 20.15,


har en anmärkning för tåg 300/311:

Snabbpersontåg. För att få medfölja tågen 300 och 311 fordras förutom färdbiljett även särskild platsbiljett, som kostar 2 kr, oavsett vagnklass. Hundar får endast medföras som inskrivet resgods.

Som jämförelse:
Tåg 1333 - 129 Sala - Norrköping med ett motsvarande tillbaka anges som rälsbuss endast 2 klass, med tilläggsbiljett viss sträcka samt att cyklar befordras icke.

Ja, tåg 1333-129 Sala - Norrköping bestod inte av Yoa104 (= X20). Tåget infördes i början av 1950-talet när TGOJ hade fått sina fyra dieseldrivna stålrälsbussar littera YCos (med lika många manöversläpvagnar) levererade från Hilding Carlsson. De första åren utgick tåget från Västerås. Som liten pojke tyckte jag att dessa rälsbussar var bland det finaste och snabbaste jag kunde tänka mig, men efter ett par år blev jag ännu mer imponerad av Bt-loken.

När TGOJ 1958-59 fick elrälsbussar litt Yoa202 (=X 21) fick dessa successivt ta över trärälsbussarnas turer, medan YBos (med släpvagn) fortsatte i sitt omlopp, där det också ingick tåg 130-1213 Norrköping - Sala, 1218-575 Sala - Eskilstuna, 570-1237 Eskilstuna - Västerås och 1219 Västerås - Sala. Det hände också att enstaka tåg på linjen Eskilstuna - Arboga bestod av YBos.

När alla elrälsbussar var levererade tog de över YBos-rälsbussarnas trafikuppgifter, och det måste vara så att Yoa202 användes en tid i tåg 1333-129 Sala - Norrköping och åter som 130-1213. I den tidtabell som gällde 1960/61 hade gångtiderna förkortats till följd av generationsskiftet. Men redan vid tidtabellsskiftet 1961 blev detta tågpar i stället loktåg.


Hela tråden: