Bergsmannen och TGOJ Yoa104 (Tidtabeller)

av Hans Broman, Thursday, October 29, 2015, 15:02 (3096 dagar sedan) @ Hans Broman

Bergsmannen infördes antingen vid tidtabellsskiftet 31 maj 1959 eller någon gång under hösten/vintern/våren 1958/59. I varje fall fanns den inte i Sveriges Kommunikationer för september 1958. (Någon annan kanske har en kommunicka från mellanliggande tid, så att vi bättre kan gaffla in startdatum?)

Bergsmannen slopades vid tidtabellsskiftet 12 maj 1968. Det betyder att det måste ha blivit ett redigeringsfel i Wannedals TGOJ-bok.


Broschyren är inte typisk för 1968 heller, mer troligt att den är från 1958/1959.


Det är väl då ett rent tryckfel och ska kanske vara 1958.
Och ja broschyren andas ju 50-tal i stället för 60-tal så riktigt.


Det måste vara redigeringsfel eller textstruktureringsfel i TGOJ-boken och inte ett tryckfel. Så här lyder ett stycke på sidan 44 i boken:
"I tågplan 68 kom Eskilstuna mera i centrum på kommunikationskartan när Lapplandspilen Malmö-Narvik började köras via Eskilstuna. Bergsmannen, snabbpersontåget med TGOJ motorvagn Yoa104/X20 började trafikera linjen Ludvika-Frövi-Eskilstuna-Stockholm. Det var dock inte många som reste mellan Ludvika och Stockholm den vägen. Tåget fick på TGOJ mera lokala transportuppgifter på de olika delsträckorna."

Det måste vara så att den gode Wannedal inte tänkte på att meningarna om Bergsmannen naturligt skulle komma att uppfattas handla om tågplan 68 (som egentligen hette 168) och år 1968.

Dessutom har nu min bror tipsat mig om en formulering på sidan 174, i en uppräkning av små och stora händelser för varje år. För år 1959 står det bland annat "Bergsmannen, nytt snabbpersontåg, började trafikera sträckan Ludvika-Frövi-Eskilstuna-Stockholm." Nog visste Wannedal att Bergsmannen fanns från 1959 till 1968, fastän sidan 44 kan ge ett annat intryck. Att Lapplandspilen startade 1968 står utom varje tvivel.


Hela tråden: