Bergsmannen och TGOJ Yoa104 på Et-banan (Tidtabeller)

av Hans Broman, Thursday, October 29, 2015, 22:04 (3073 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack, det var mycket intressant. Det verkar som att fordonsomloppen för tidtabellsperioden 1962/63 byggde på den grundtanke som jag hade funderat fram utifrån tidtabellen, men att de gjorts mer avancerade.

Onsdagar och torsdagar stämde det med min tanke, men måndagar och tisdagar var det ändrat för att ett av fordonen skulle vara i Eskilstuna hela måndagen och hela tisdagen. Därför fick det fordon som på förmiddagen dessa dagar utgjort 327 gå tillbaka till Stockholm som 330, efter knappt fyra timmar i Eskilstuna.

Fredagar, lördagar och söndagar präglades av att vissa tåg kördes multipel enligt följande, men bara öster om Eskilstuna:
Yoa104+Yoa104 i 330/331 fredagar och 332/331 söndagar
Yoa104+Yoa202 i 328 fredagar, 327 lördagar, 328 söndagar och 327 måndagar.

Redan hösten 1962 ersatte man på lördagar tågparet 329/330 (tidig eftermiddag) med loktåg. Det här var ju innan lediga lördagar hade slagit igenom, och många åkte tåg på lördagseftermiddagar. Det måste ha påverkat Yoa104-omloppet, och man kan väl gissa att det också blev andra ändringar gjorda innan användningen av Yoa104 ändrades mer radikalt 1965 (eller möjligen 1966).


Hela tråden: