Sv/v 80-tal: Ut på bron - njae (Järnväg allmänt)

av Olle E, Tuesday, February 05, 2008, 22:31 (5896 dagar sedan) @ Kurt Möller

Just precis - trap points, som engländarna säjer... Tanken är ju att tåget ska gräva ner sej rätt rejält i ballasten så att det blir "mjuk tvärnit"...

Detta var alltså ett av dom fyra växeldriven som gamla RB-tidtabellerna hängde på - blev det fel på ngt av dessa så var det kört m tidhållningen i DEN rusningstrafiken... (Och signalrpr-jouren, som skulle fixa till sånt, var ju alltid borta i Berga eller Lindholmen eller så och lagade en bom när det hände...)

Fast mjuk tvärnit vete tusan. På Solna-sidan har jag för mig att det växte en maffig gammal ek "i tangentens riktning" precis vid "blindväxeln", så någon mjuklandning skulle det knappast ha blivit fråga om. Dessutom låg växeln en bit upp i backen, så ner i vattnet hade tåget knappast kommit med de farter som var aktuella där. Dock stupade det brant på bägge sidor omedelbart före bron, så rälens syfte var nog snarare att hålla tåget på banken.


Hela tråden: