Överföringstrallor - stopp och... (Fordon: vagnar)

av Anders ö, Sunday, November 09, 2008, 23:55 (5618 dagar sedan) @ kurt möller

...belägg!!!

[b]Åbg - Falerum = 12 km[/b]. Inte fanken fick man köra NÅNTING så långt utan verksam broms i tsä på en större 891-bana, D Å...!!!??? Med undantag f [b]enstaka[/b] vagnar.

Plats för vidare utredning.

Jag tolkar inlägget så att trallorna ÅBJ skaffade in användas lokalt på Åtvidabergs smalspåriga industrispår. De senare inköpta, något kraftigare trallorna hade nog broms efter som inget påpekand eom det görs i skrivelsen till VoV, det var dessa som rullade i sakta mak till Falerum.


"För att får möjlighet att utan fördyrande omlastningar få ut vagnar på det [b]omfattande smalspåriga industrispårnätet i Åtvidaberg [/b]anskaffade ÅBJ inför trafikstarten år 1906 dels en koppelvagn (förställarvagn) dels sex överföringstrallor. --- Åtvidaberg var den enda platsen där den normalspåriga järnvägen sökte tillstånd för trallorna och lät dem framföras på den smalspåriga järnvägens spår.

På ett annat ställe hittade jag:
1944 tillskrevs Väg och Vatten från Järnvägsstyrelsen att de [b]11 första trallorna är vagnar med klena axlar och utan broms[/b]. [i]De 12 sista användes även i bandisposition till Falerum med sth 20 km/h.[/i] Kunden i Falerum var Falerums Tjärprodukter.


Hela tråden: