Överföringstrallor - stopp och... (Fordon: vagnar)

av Ola Almquist, Monday, November 10, 2008, 08:54 (5639 dagar sedan) @ kurt möller

Vad är det där för snack???

SJ kunde väl inte "äga" fordon på en privat svensk EJ-bana med smal spårvidd?

= H E L T utanför den statliga sfären!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uppenbarligen kunde man det, som efterträdare till ÅBJ/ÖCJ. Jag har aldrig letat efter avtal eller liknande, men det borde finnas. Det var väl NVHJ:s växellok i Åtvidaberg som fick sköta växlingen, även om Åtvidabergs Industrier hade egen Bjurströmslokomotor. Jag tittade för ett antal år sedan i ÅBJ:s handlingar på Riksarkivet för att leta uppgifter om trallinköp, men dessa anteckningar överlämnade jag troligen till ÖCJ-bokens författare.

Fler uppgifter finns som sagt i boken. Det stämmer att jag fått uppgifterna om Falerum från Anders Jansson (men händelsen är välkänd). När man fick skrivfelet förklarat blev det klarare. De äldsta trallorna med sina stora hjul var inte lämpliga för normalspårsvagnar med bromsutrustning. Ja, just det. I tåg fick de absolut inte gå, men i bandisposition gick det tydligen bra. Åtminstone tills VoV:s inspektör fick se det hela.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: